السبت، ٨ سبتمبر ٢٠٠٧

حاجات كده مع بعضها00


من أكثر الأشياء التي تميز عمل المدونين هي الحملات ,فالحملات كثيرة, ولكل حدث في مصر تقريبا حملة..بدءا بحملات جمع توقيعات لأحداث التحرش..حملات من أجل الماء المقطوع عن المواطنين حملات ضد التعذيب حملات حملات حملات..لكن يبدو أن عالم التدوين بكل ما فيه من ايجابية لم يستطع بعد نزع العادة المصرية الأصيلة التليدة :النسيان.. في كل حملة نثور ونهجم ثم يحدث الحدث الجلل :ننسى كل شيء وتتحول الحملات إلى مجرد إعلانات على جانب المدونات..حتى يحدث حدث آخر فنسارع بحملة أخرى ليكو مصيرها أيضا..إعلان في جانب المدونة الذي أصبحت اعتبره الآن( مقلب زبالة)وعذرا على اللفظ0

لكن الحملة التي أود التحدث عنها تفصيليا هي حملة توعية لمكافحة المخدرات..ربما أروع حملة رأيتها حتى الآن ,لكن تفاعل المدونين معها قليل جدا بالنسبة لعدد المدونين في مصر ..الفكرة رائعة بما تحمله الكلمة من معنى ..لا تقل لي أن المجتمع يجب أن نصلحه سياسيا في البداية ..اتغطى باللحاف يابني..أصل الفساد هنا هو مجتمع دمرته أوبئة الإدمان والجنس والأهواء..المشكلات الإجتماعية التي فرخت للفساد سواء كان سياسيا أو إداريا..وليست السياسة هي من سببت مشكلات المجتمع بل العكس..عندما رفعت العصا علينا أول مرة ارتعدنا..فأصبحت إهانتنا أسهل ما يكون..نعود للموضوع:هذه الحملة تستحق الكفاح من أجلها..شارك فيها بأي شيء..شارك بمعلومات علمية أو طبية عن أنواع المخدرات..شارك بالبحث عن أماكن المدمنين-ليس معنى ذلك ان تندمج معهم لكن جمع المعلومات عن ذلك بسيط ويمكن فعلها من بعيد لبعيد ودون مشاكل..خاصة لمن هم في مثل سننا-..شارك بأي شيء ..ابتكر فكرة جديدة افعل أي شيء هناك مئات من الأشياء التي تستطيع عملها....لا اعتقد أننا وأدنا الإبتكار بعد.. شارك عييييب عليييييييييك!0


------------------

رغم أني لا أحب أسلوب هذا الرجل في الحديث..بل ربما لا أحبه أصلا..إلا أن برنامج الفهرس لإبراهيم عيسى من أجمل برامج قناة دريم0

-------------------

هوا معتز حيسيب تسعين دقيقة امتى؟..لما تعرفوه قولولي ضروري عشان اعمل حفلة بالمناسبة دي0

-------------------

هناك علاقة غريبة بين غلاء الأسعار والإنسان هنا..كلما زادت الأسعار رخص الإنسان..الكلاوي بقت بتتباع بالهبل في قهاوي السيدة زينب..الله يرحم الشافعي

تموت الأسد في الغابات جوعا *** ولحم الضأن تأكله الكلاب0

-------------------

رمضان قرب يا جماعة..كل سنة وانتو طيبين..بس هنا فيه مشكلة عايزكو تشاركوني في حلها..انا فعلا مش عارف أدون في رمضان ولا أسيب المدونة الشهر ده خالص ولا ماكتبش واتابع مدونات ولا اييييه؟..خاصة إنها فترة دراسة كمان ..مش عارف قولولي من وجهة نظركم انهو أحسن؟

------------------

مع تحياتي00

والسلام عليكم0

أحمد المصري

هناك ١٥ تعليقًا:

Desert cat يقول...

انا اول تعليق
انا النهارده اول تعليق فى كذا مدونة
حلو اوى كدا
طبعا حملة افضحوا تجار الكيف ولله الحمد عملتها من فترة عندى فى المدونة
بالنسبة لمعتز والله العظيم لو اعرف هيسيب 90 دقيقه امتا كنت قولت لك واهو كنت شاركت مع حضرتك فى اعداد الحفلة
ورمضان كريم ياباشا وكل سنة وانت طيب وبالف خير

محمد مارو يقول...

انت عارف حمله المخدارات مفيش فيها تجاوب ليه ؟
لان كتير من المدنين مدمنين مش ملايكه يعنى
و غالبيتهم بيدخنوا و السجاير مش بتكون فاضيه

Monzer يقول...

حملة المخدرات
وقعت
علشان الباهوات الظبطا
الى حوال اخويا صاحب البوابة
انه يغير الفكرةالسائدة عنهم
ماعملوش حاجة بالبلاغات الى اتقدمت ليهم
اتقدم 62 بلاغن ولو كان اتقبض على حد
الحملة كانت هاتوسع، وفيه كتير بره التدوين تضامنوا معاها
لكن للأسف الشطرة بتاعتنا مريضة
مدمنة تعذيب وبس
تحياتى يا معلم
اما عن رمضان
فلو لقيت حل
ابقى قولى عليه، لأناى فى نفس المشكلة
ولو ماعرفتش ابقى ادخل عن استذا عصفور المدينة
هو عنده الحل
وكل سنة وانت طيب

عصفور المدينة يقول...

فيه كثير تفاعلوا مع حملة مصطفى عن طريق الإيميل منهم أنا
وفيه ناس من اللي انا بلغت عنهم اتقبض عليهم فعلا

ويبدو ان الحل اللي بيقول عليه منذر هو زيارة القبور عشان التصبر

كل عام وأنت بخير
وجزاكم الله جميعا خير الجزاء

kafrawy يقول...

و اللة الحملة كويسة و انا شايف ان هى ماشية

بخطوات ثابتة ربما تكون ضعيفة لكن ماشية

و اتفق مع الاخ مارو ف ان اغلبية الشباب

المدون بيضربوا مخدرات

ايمانا منهم بحتميتها

dr.Roufy يقول...

كل سنة وانت طيب يا أحمد

انا هاقول لك رأيي عن رمضان والتدوين
يعني مش لازم تسيب المدونة خالص
نزل حتى ولو موضوع كل اسبوع

رمضان ممكن يوحي لك بمواضيع مختلفة..وخبرات كتير
ممكن نتكلم فيها

تحياتي

ابو النجوم يقول...

الصديق العزيز/احمد
قبل مانكافح الادمان لازم نعرف اسبابة
وقبل مانحارب المخدرات لازم نعرف مين اللى بيدخلها البلد
وانا متاكد ان اللى بيدفع الشباب للادمان هو نفسة اللى بيدخل المخدرات البلد.دى مش عملية بسيطة دى سياسة ممنهجة علشان تدمير الشباب علشان ماما امريكا وربيبتها اسرائيل مش عايزين شباب يقدروا يعبروا تانى زى 73 وانا عندى امل فى الشباب انة يوعى للخدعة دى وربنا يوفقكم فى حملتكم
عادل نجم

غير معرف يقول...

ابوس كعب رجكلكو يا جماعة كفاية تشاؤم و تشكيك فى كل حاجة طول ما احنا بنعمل كدة مفيش حاجة حتتعدل فى البلد دى
مين اللى عنده دليل ان مبيتقبضش عليهم ولا هو مجرد تخمينات محبطة و خلاص و بعدين مهو عصفور المدينة بيقول اهو ان فى ناس اتقبض عليهم
و بعدين شبعنا بئى نظرية المؤامرة و امريكا و اسرائيل اللى بقو يخشو فى كل جملة
بصو من الاخر كدة اى حاجة ممكن تتعمل لو الواحد مؤمن انه حيقدر يعملها هى دى سهولة و صعوبة الامر

و بالنسبة لرمضان يا احمد اعمل اللى حيسمح بيه وقتك ساعتها
اه و على فكرة دى اول زيارة ليه و مدونة رائعة جدا

غير معرف يقول...

أخى الكريم : أحمد
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أنا معك
بالفعل يجب أن يكون للتدوين دور فعال فى مثل هذه الأمور
وقد كانت هناك تجارب ناجحة مثل تجربة أخى : مصطفى
صاحب البوابة وغيرها من الحملات
والأهم هو الاستمرارية والدعم المعنوى

أخوك
محمد

عين ضيقة يقول...

مساء الخير
هو انا مش عارفة انت بتنزل حاجات كتير وللا أنا اللى بتأخر عليك؟

ماعلينا
انا سألت قبل كده انهو تجار كيف؟
كيف الفكر؟ وللا كيف الفن؟ وللا كيف المخدرات؟ وللا كيف السياسة ؟ وللا كيف ايه بالضبط؟


ماعلينا ربدو
-انا بعد شوية هبقى محمود ماعلينا-
هههههههههههههه

انا كمان بتواجهنى نفس المشكلة أدون فى رمضان وللا لأ؟
قررت أخيرا أسيبها للظروف
وعموما الناس كله مش هتبقى منتظمة على الدخول يعنى
هيبقى فيه صلوات بقى وقرءان وكده
ربنا يقدرنا يارب

ياللا بقى
كل سنة وانت طيب
وللمرة التانية
انا أعنى كلمة طيب

sa'7so'7te يقول...

elmasry
ana 2awwel marra 2asma3 3an el7amla
bs isa hastakshefha
2amma 3an eltadwen
f ana ra2ye la kammel tadwen
7atta law hatekteb do3a2 7asset beh awe
aw gomla 2abletak fe elkor2an we 5oft mnha awe aw fere7t beha
we kol sana wenta tayyeb

نـــــــور يقول...

السلام عليكم اولا .

عودة بعد غياااب ... وكل عام وانت بخير وربنا يتقبل منا إن شاء الله

انا كمان مش عارفة ايه النظام في رمضان والدراسة ، لكن مافيش مشكلة من المتابعة على خفيف وليكن مرة كل اسبوع

حملة المخدرات دي بجد قوية جدا وانا شاركت بالنشر عنها لكن انا ما اعرفش ابلغ عن حد .. ماعندناش أو انا ما اعرفش

تحياتي لك ..

كلية السياحة والفنادق يقول...

إلى أحمد المصرى , موضوعك جميل والفكرة رائعة وكتابتك خلابة , ويبقى سؤالى هل ستظل تمن علينا بموضوع كل فترة , مثل السنة الكبيسة كل أربع سنين؟؟؟؟؟؟ - أتمنى لك المزيد من النجاح والتوفيق , سلامى للجميع وعائلتك الكريمة , تحياتى

Ahmed Al-Sabbagh يقول...

ياعم
انت هتحسدنا على النسيان
النسيان نعمة
شوف بقى انت لو قاعد وفاكر كل البلاوى اللى بتحصل فى مصر ومش بتنسى
كنت هترقع بالصوت طول الوقت

بعدين مش كفاية معتز يسيب البرنامج
عايزين ننفيه عشان نتطمن انه مش راجع ههههههههه

تحياتى

اسامة يس يقول...

بجد لو عرفت قبلي معتز هيغور امتى ابقى بلغني لانه فظيع فعلا ........