الاثنين، ٢٩ يناير ٢٠٠٧

!!غريب


غريب هو أمر هذه الأمة ..تمرعليهاعصور يكون جميع أهلها رجال صدقوا ماعاهدوا الله عليه ..وعصور أخرى تخلوا فيها من الرجال ..أي رجال ..ويسود فيها الرويبضة والإمعة و من لا هدف لهم سوى اشباع هوى النفس الأمارة بالسوء ..أليس هذا غريبا بحقأليس غريبا أن يموت فينا العتيق ..وعمر ..وخالد..و أن تصبح الرجولة ..كلمة ..مجرد كلمة ..إيييييييييه..قد عجز العقل عن صياغة الكلام ..وتمزق القلب من الحزن الأنان ..حتى تبلد ..سقاني الساقي حزنا مريرا
فياساقي الحزن دعني إنني ثمل ..إنا شربناه قهرا ما بأيدينا
ماذا أصابك ياوطن؟
قد كـان حلـمي أن يزول الهم عني‏..‏ عند بابـك
قد كان حلمي أن أري قبري.. علي أعتابـك
الملح كفـنني وكان الموج أرحم ..من عذابـك
ورجعت كـي أرتاح يوما.. في رحابك
وبخلت يا وطني بقبر يحتويني ..في ترابك
فبخلت يوما بالسكن
والآن تبخـل بالكفـن
ماذا أصابك يا وطـن؟‏
ماذا أصابك ياوطن ؟
ما خط بالأحمر من شعر فاروق جويدة0

هناك ٦ تعليقات:

غير معرف يقول...

افتتان بالدنيا... الوطن برئ... عود حميد يا دوك

عبدالله مفتاح يقول...

يا هلا بيك نورت بلوج سبوت

أحمد المصري يقول...

عندك حق ..بس الوطن مش برىء عشان أنا مش بتكلم على مصر اللي أنا وانتي بنحبها وعايزين نعيش فيها ..أنا بتكلم عن الجانب الشيطاني منها-أو من ناسها بمعنى أدق لأن الناس هما أساس وجود وطن - اللي ماكنش موجود قبل كده ..المنطق ده اتعلمتوا من (حائر في دنيا الله )واعتقد إنه على الرغم من قسوته صحيح00
حميد للجميع إن شاء الله00
مع تحياتي 00
والسلام عليكم0

أحمد المصري يقول...

أهلااان عم عبد الله..ايه النور اللي حالل على المدونة ده د/علياء وبعدين انتا ؟يا مرحبا يامرحبا ..خليك فاكرنا بقى 00
مع تحياتي00
والسلام عليكم0

Scorpio™ يقول...

لا لا انا مش بصراحة انا مش معاك فالكلام دة خالص

واقعنا ابدا ليس بهذا السؤ

لا

بل هو اسوأ

(",)

تحياتي

أحمد المصري يقول...

SCORPIO:
ايه ياعمنا السواد ده ..يعني أناأصلا مسودها لازم تكمل عليها وتحطلك شوية اكتئاب ..ماتفقش معاك في النقطة دي ..
على العموم نورت المدونة وشعشعتها كمان ..نشكر الزيارة الكريمة ونتمنى تكرارها00
مع تحياتي00
والسلام عليكم0