الخميس، ١٥ نوفمبر ٢٠٠٧

خايف..من قلمي0






المرة الأولى

في المرة الأولى التي أمسكت فيها قلما لأكتب بعض الكلمات الساذجة..ارتعد قلبي..سرت الرعدة لتمل الجسد كله حتى ظننت أنه لن يستقر ..شعرت بثقل الأمانة..خفت ألا أكون ندا لها قادرا على حملها0
-------------------
حزين..لست خائفا

الآن؟
الآن لم تعد يدي ترتجف عندما أمسك القلم..حزين أنا الآن ..لم أعد أخشى الأمانة كما يجب,هل من الممكن أن أخون؟..الله أعلم!0
--------------------
الخوف حقا

عندما أقف أمام ربي عاريا أعرف أني لن أجد مبررا للكثير من خبيث أفعالي ..لذا لست خائفا من هذا ,ما يرعبني حقا ألا أجد مبررا لكلمة زور او نفاق خطها قلمي يوما ما ..هنا يتجلى الخوف القاتل بكل معانيه ..ربما تلك الكلمة هي التي تلقي بي في الدرك الأسفل من الجحيم الأسود ,من يدري..الله أعلم!0
--------------------


الماضي؟

ليس لي ماض يا رجل!..لكني أضمن لك –بإذنه مستقبلا باهرا..أحب أن اكسر القواعد على أية حال!هل سأستطيع؟
الله أعلم!0
--------------------
هات القلم

لم أكن يوما من الزاهدين في هذه الحياة..بل إني أعشقها حتى النخاع لكني لا أريد منها شيئا سوى عقلي وقلمي فكما قال قائل:أنا أكتب إذا أنا موجود!,لكن ..هل سيسمح لي الله بما أريد..هو أعلم بذلك!
--------------------
خطأ

كئيب؟ من قال هذا ؟
دائما ما تجدني مضطهدا من مجتمع رفض الأمل –وإن كان يبحث عنه-وجعل من اليأس والكآبة والشكوى جزءا من روتينه الممل 0
بالنسبة لي فأنا مترع بأمل غامض ..أما ما اكتبه من أحزان فذلك حتى لا أذهب إلى جوف الأرض سريعا..عذرا إن كنت آذيتكم يوما بسوء ما اكتب ..الله أعلم بما في داخلي0
--------------------


أطلت عليكم الحديث..انتم تعلمون أني لا أمل منكم ..فعليكم السلام0

هناك ١٨ تعليقًا:

أحمد المصري يقول...

عصفور المدينة:
معلش يا سيدي البوست حصله حاجة كده فاضطريت اكتبه تاني والغي القديم..تعليقك وصلي وشكرا بجد عليه..و منورني دايما0

و القادم....أجمل يقول...

جميل يا دوك اووووي
بيعجبني الطريقة في العرض
نظرتك التأملية
الفلسفية

مزيج رائع جدا
بيمتعني جدااا جدااااااا جداااااا

ربنا يزيدك يارب
و يوفقك دايما

تقديري و احترامي

:)

رحــــيـل يقول...

اسلوبك حلو قوى

بس فعلا مش معنى الحزن ان مش فيه تفاؤل
بالعكس انا كمان شايفه ان الحزن والتفائل ملهمش دعوه بعض

حزنك لشئ مضى او خوف من شى جاى او قلق من شئ بيحصل

الاحساس بالامل والتفاؤل حلو قوى بيهون علينا كل احزانا

خالص تحياتى لك

Desert cat يقول...

هات القلم

لم أكن يوما من الزاهدين في هذه الحياة..بل إني أعشقها حتى النخاع لكني لا أريد منها شيئا سوى عقلي وقلمي فكما قال قائل:أنا أكتب إذا أنا موجود!,لكن ..هل سيسمح لي الله بما أريد..هو أعلم بذلك!

البوست كله رائع لكن دى عجبتنى اكتر
ادام الله لنا قلمك يا احمد
تحياتى

عصفور المدينة يقول...

ولا يهمك يا احمد أنا لاحظت كدة من نزول البوست تاني

Mohamed Hesham Safa يقول...

الله أعلم ...

كاميليا بهاء الدين يقول...

مدونة لها طابع خاص الحقيقة
تميل الى الفلسفة الى حد ما

القلم عامل مشترك مع الكاتب فى اكثر من موضوع

احييك على اسلوبك الممتاز فى الكتابة

لك تحياتى

أحمد المصري يقول...

ولاء:
كويس أوي إنها عجبتك..آمين و يوفقن جميعا0

أحمد المصري يقول...

رحيل:
الحزن مفتاح للأمل..و متنسيش إن الأمل رغبة برضه مش بتيجي لوحدها..منورة المدونة وشكرا عالمدح0

أحمد المصري يقول...

قطة الصحراء:
تعرفي دي برضه دي أكتر حتة عجبتني وأنا بكتبها؟..و أدام الله قلمك00تحياتي0

أحمد المصري يقول...

عصفور املدينة:
المهم إنك نورت0

أحمد المصري يقول...

محمد هشان:
ده كان العنوان القديم..بس الجديد أحلى مش كده؟

أحمد المصري يقول...

كاميليا:
زيارتك الأولى اسعدتني جدا..شكرا عالتعليق والرد المشجع0

أحمد المصري يقول...

كاميليا:
زيارتك الأولى اسعدتني جدا..شكرا عالتعليق والرد المشجع0

غير معرف يقول...

تجدنى مضطهد من مجتمع يرفض الامل وان كان يبحث عنه وتعتبر الكابه من روتينيه العمل

الجمله ديه واقعيه جدا وهى فعلا انسب وصف للى احنا عايشينه

اعذرنى لو كنت كاتبه فيها حاجه غلط لانى كتبتها من ذاكرتى بعد ما قرأت البوست


بس بجد ما شاء الله عليك
اسلوبك جميل جدا
ومدونتك جميله


تقبل مرورى

ghalia يقول...

والله ليك حق تخاف من القلم
أحمد مطر بيقول :
جس الطبيب خافقي
وقال لي هل ها هنا الألم
فقلت له نعم
فشق بالمشرط جيب معطفى
هز الطبيب راسه ومال وابتسم
وقال لي ليس سوى قلم
فقلت لا يا سيدي
هدا يد وفم
ورصاصة ودم
وتهمة سافرة تمشي بلا قدم

أحمد المصري يقول...

د/نور:
مش مهم إنك كتبتيها صح أو غلط..المهم إنك نورتيني و الكلام عجبك..هوا فيه أهم من كده؟

أحمد المصري يقول...

غالية:
يااااااه فكرتيني بالراجل ده..شعره أكتر من رائع..و القصيدة دي كل ماقراها بحس بشعور أحلى من اللي قبليه..رغم حزنها..بس ساعات الحزن بيبقى جميل..منورة 0